تاریخچه درب های اتوماتیک

در جامعه امروزی و با فناوری های پیشرفته نوین ، استفاده از دربهای اتوماتیک به یکی از مهمترین ارکان اصلی ساختمان ها در سراسر جــــهان تبدیل شده است ، ما در شرکت فنی مهندسی آگراداد از سال ۱۳۸۳ به طــــورتخصصی و پیوسته ، طراحی ، تولید ، فــروش ، نصب و خدمات پس از فــــروش انواع درب های اتوماتیک را تجربه کرده ایم و هـــمه تخصص و توان داخـلی رابا استفاده از تجارب بزرگان این صنعت در سرتاسر جهان ، به کار گرفته ایم تا بتوانیم به عنوان یکی ازپیشگامان صنعت درب اتوماتیک به شــــماخدمت رسانی کنیم .
ما سعی نموده ایم تاریخچه کوتاهی از صنعت درب اتوماتیک را به اختصار برای شما بازگو کنیم .

درب اتوماتیک را چه کسانی اختراع کردند ؟

طبق تاریخ و مستندات موجود در تاریخچه درب اتوماتیک اولین مخترع ، طراح و سازنده درب اتوماتیک در قرن اول میلادی ، دانشمند و ریاضیدان معروفی به نام هرون ( Heron ) که به خاطـــــر کارهای اولیه و پیشگامانه اش درزمینه مکانیک در جــــهان شناخته شده است و در واقع پدر صنعت اتوماسیون است صورت گرفته ، او از دانشمندان زمانه و از دوستان نزدیک ارشمیدس بوده است .
هرون اولین درب اتوماتیک را در یونان باستان( روم ) برای استفاده در معابد اسکندریه اختراع کرده است که نام این اثر Metrica میباشد ، وی دوروش مختلف برای کارکرد درب اتوماتیک طراحی نمود .

درب اتوماتیک و اولین استفاده از آن درمعابد مصر باستان در اسکندریه :

در تاریخچه درب های اتوماتیک آمده است که هرون از گرمای آتش روشن شده توسط کشیش های معابد برای گرم کردن آب درگوی های فلزی بزرگ استفاده کرد ، به طوری که پس از گرم شدن گوی و براثر ایجاد فشار هوای ناشی از تبخیر ، آب موجود در آنها به ظرف مجاور پمپاژ شده و به دلیل سنگین شدن ظروف مجاور آن ظرف ها مانند وزنه ای سنگین عمل میکردند و با سنگین شدن ظرف و جابه جا شدن آن با استفاده از تعدادی طناب و قرقره درب های معابد در زمانی که مردم برای نیایش می آمدند باز می شدند

تاریخچه درب های اتوماتیک

هرون همچنین از یک کاربــرد مشــــابه برای بازکــــردن دروازه های شـــهر نیــــز استفاده کـــرده بود ، طیف مختلفی از درب اتومــــاتیک و دستی درآثار یونان باســتان کشـف شده است . سوابق نشان می دهد که در چــــهارچوب این دربها ، اغلب از محـــــور و ریلی در قســــمت بالا و پاییــن بـــرای آویختن درب استفــــــاده می شده است و درب هــــــا با پیچیدگی هـــای مختلفی روبرو بوده اند و بیشتر از دربـــــهای دو  تکــه و ســـه تکــه و حتی مدلـــهای کشــویی استفاده می شده است به طــــــور معمول ، دربها بیشتر از جنس مفـرغ و مرمر ساخته و کمتـــر از چـــــوب استفـــاده می شده است ، احتــــمالا دلیل این موضوع برای بالا بردن امنیت و همچنین هنر و دوام دربـــها بــوده است و اکثر این دربها در خـــانه های مرفه و کـــاخ های حکومتی یافت شده اند .
برخی از این مدل ها به صورت تاشــو بر روی لولا ساخته شده اند ، اما به طــور کلی به دلیل داشتن مواد سنگین باز و بسته کـــــردن و استفاده از اکثر آنها بسیار دشوار بوده است .  اما نکته جالب در این حیطه این است که اتوماتیک شدن درب ها ظاهـــرا در فیلمـــها و کلیپ ها از گذشــــته جذابیت ویژه ای داشته اند ، به طوریکه در داســـتان سریالی Wells.G.H ساخته شده در سال ۱۸۹۹ به نظر می رســـد که یک درب اتوماتیک که به زیر سقف میرود نمایش داده میشود

به مرور بکارگیری درهای اتوماتیک یکی از لوکیشن های جذاب انواع فیلم ها گردید به نحوی که در اکثر فیلم های هالیوودی همانند پیشتازان فضاوانیمیشنهای جذاب کودکــانه به نمـــایش گذاشته میشــود .

درب اتوماتیک و پیشرفت تکنولوژی :

در ۱۹۳۱ ، مهندسان Raymond.H Horace و Roby.S Sheldon  از سازنده ابزارهای صنعتی شـــرکت  Works Stanley  با مشـــــاهده مشــکلات پیشخدمتهای رســــتوران معروف ســاحلی Wilcox Pier در هنگام ورود و خروج از آشپزخانه با دستان پر از بشقاب و لیوانها ، به فکــر باز و بسته شدن خودکــار درب آنجا افتادند و اولین درب اتومـــاتیک در عصـــر تکنولــوژی ساخته شـد
این اختراع باعث راحتی و سهولت کار پیشخدمت هایی که بشقاب های غـذا و نوشیدنی را حمل می کردند گردید و نام رستوران  Wilcox Pier  در Haven West به عنوان اولین استفاده کنندگان از درب های اتوماتیک ثبت شد . از روز اول تاریخچه درب های اتوماتیک مشخص شده است که ، ویژگـــی اصـلی در ساخت و نصب دربهای اتوماتیک ، ایجاد سهولت درتردد و رفاه ، همراه با کارایی و زیبایی بوده است .
طبق مستندات ، درب مذکور بعلاوه نصـــب به قیمت ۱۰۰ دلار فــروخته شد و پس از آن یک بخش جدید برای شـــرکت استنلی جهت دربهای اتوماتیک اختصاص یافت . پس از آن در سال ۱۹۵۴ ، دی هــورتون و لو هیویت اولین در اتوماتیک کشویی را اختراع کردند و برای فرمان درب اتوماتیک از سیستم محرک تشک پنوماتیک استفاده می کردند. در سال ۱۹۶۰ ، آنها Horton Inc Automatics را تاسیس کردند و اولین دربهای اتوماتیک تجاری را روانه بازار مصرف نمودند .
در طول دهه ۱۹۷۰ سنسورهای حرکتی اختراع و برای تحریک باز شدن درهای اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفتند و این امر باعث افزایش رونق و همچنین محبوبیت بیشتر دربهای اتوماتیک شد .
در دهه ۱۹۸۰ ،درب های اتوماتیک گردان ساخته شدند و استفاده از سنسورهای حرکتی به طور فزاینده ای برای درهای کشویی رایج شد و در دهه ۱۹۹۰ درهای اتوماتیک تاشو ( فولدینگ)یا به اصطلاح ایرانی ها (اتوبوسی)اختراع شد و سنسورهای مادون قرمز فعال به عنوان روش فعال سازی به استاندارد درآمدند
با پیشرفت دانش بشری و صنعتی شدن جوامع به یکباره تحول عظیمی در صنعت ساختمان و متناسب با آن در درب اتوماتیک رخ داده است .
آیا تا کنون زمانی که به سمت یک درب اتوماتیک می روید

به این فکر میکنید که چقدر جالب است ، که درب اتوماتیک بدون هیچ زحمتی فقط برای شما باز می شود !؟

انگار یک فرش قرمز جلوی شما گذاشته شده است و به عنوان یک فرد مهم رفتار می کنند!
چه افراد بسیاری که با داشتن بار و وسایل بیش از حد در دستان خود به جلوی درب رفته اند و اگر آن دربها باز نمی شدند مشکلات زیادی برایشان ایجاد میشد  . قطعا باز کردن دربهای دستی در زمانی که دستان شما پر باشد بسیار سخت و مشکل ساز است
امروزه درب های اتوماتیک در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند ، از سوپرمارکت ها گرفته تا مدارس و بیمارستان ها تا مطب ها و کارخانه ها و …
بالا بردن سطح امنیت ، ایجاد سهولت تردد در ساختمانهای عمومی برای افرادی که دارای مشکلات حرکتی و سایر اختلالات جسمی هستند بسیار کارآمد است .

بهداشت در تردد :

تردد بدون هرگونه لمس و تماس با دربها به طور کلی باعث پیشگیری قابل توجهی در انتقال و شیوع میکروب ها میشود .
می توانیم تا جایی پیش برویم که بگوییم درهای اتوماتیک می توانند در نجات جان انسانها کمک کننده باشند .
با صرفه جویی دراز مدت در هزینه ها استفاده از دربهای اتوماتیک توجیح بیشتری دارد واستفاده از آنها می تواند باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش مبلغ قبض های سیستمهای سرمایش و گرمایش و تهویه هوا گردد .
از تاریخچه درب اتوماتیک متوجه میشویم که امـــروزه خانواده دربهای اتوماتیک یک خانواده بزرگ است که با جلوگیری از اتلاف انرژی به کمک ما آمده تا بتوانیم با کاهش مصرف انرژی به جنگ گازهای گلخانه ای و گرم شدن زمین برویم و با بالا بردن سطح بهداشت و جلوگیری از انتشار آلودگیها به جنگ ویروسهای جهش یافته ای مانند کرونا برویم .
بی جهت نیست که از این رو جهان  ۱۹march مصادف با ۲۸ اسفند را روز جهانی درب اتوماتیک نامیده است

 

 

تاریخچه درب های اتوماتیک

نویسنده و محقق : مهندس علی مجلسی پور اردیبهشت ۱۴۰۰