مقاومت درب رول آپ در برابر باد

مقاومت درب رول آپ در برابر باد براساس تئوری های جغرافیایی مرتفع بودن مناطق بر آب‌وهوا و شرایط جوی آن منطقه تأثیر گذار می باشد. در تمام دنیا شهرهایی بسیاری هستند که ارتفاع شان پایین‌تر از سطح دریا است و در مقابل  شهرهای که جز مرتفع ترین شهرها می باشند و همین موضوع این شهرها را از دیگر شهرها متمایز کرده است .این تمایز در سرما و گرما ، شدت وزش باد ، رطوبت و… باعث شده است تا در این شهرها نوع روش زندگی ، پوشش مردم و معماری این مناطق تغییراتی ایجاد نماید.

درب صنعتی اتوماتیک

یکی از مهم ‌ترین عوامل که در مقاومت درب رول آپ در برابر باد نیاز به بررسی و مطالعات جامع دارد ، شدت وزش باد است که بدلیل اهمیت این موضوع به مرور پیشرفت های در حوزه ساخت درب و پنجره در محیط های صنعتی و غیر صنعتی صورت گرفت . باد ‌به عنوان یک منبع انرژی مهم شناخته شده است که طبق آن باید طراحی و نوع مصالح در ساخت پروژ های در بسیاری از مسائل شهرسازی و ساختمان‌ سازی در نظر گرفته شود که بتوان با بهینه سازی از آسیب‌ های احتمالی جلوگیری نمود. همانطور که می دانیم هرچه سرعت باد بیشتر باشد انرژی جنبشی بیشتری نیز خواهد داشت و زمان برخورد به مانع ، کاهش سرعت بیشتری خواهد داشت و همین دلیل فشار بیشتری وارد خواهد کرد .

باد یک نیروی داینامیکی است و این به این معنا است  که :

  1. در یک نقطه تعیین شده ، سرعت باد در هرلحظه از زمان متغیر است .
  2. سرعت باد هر لحظه از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر می‌کند و با یکدیگر برابر نیستند .
  3. جهت ورزش باد، در هرلحظه از زمان تغییر می‌کند که بر روی دو عامل قبل تاثیرگذار هستند .

 

چه عواملی در تعیین الزامات مقاومت درب رول آپ در برابر باد نقش دارند؟

هنگام انتخاب یک درب برای پروژه نصب درب اتوماتیک سریع بازشو اولین عامل درانتخاب درب ،  اندازه‌گیری درست‌ برای تعیین حداقل نیروی باد که یک درب و اجزای وابسته به آن باید تحمل کند محاسبه میگردد .
اندازگیری شدت باد منطقه قابل نصب درب در مراحل اولیه  به دو دلیل مهم می باشد :

  • امنیت و ایمنی

چگونه فشار باد مورد نیاز برای درب خود را تعیین کنید ؟

اینکه درب سریع بازشو رول آپ یا فولدآپ شما چقدر باید در برابر باد مقاوم باشد به موقعیت جغرافیایی منطقه و شهر شما بستگی دارد، زیرا بسیاری از مکان ها دارای فشار باد با درجه بندی متفاوت است .

به عنوان مثال در ایران شهر زابل سرعت باد در بالاترین حالت خودبه ۵۴ کیلومتر بر ساعت میرسد و یا شهر منجیل که معروف به شهر بادها و توربین های بادی است نیازمند شناسایی دقیق سرعت باد می باشد طبق اصول جغرافیایی ارتفاع یک منطقه از سطح دریا در سرعت و فشار باد ماثر خواهد بود به طور مثال شهر انزلی در گیلان  ۲۶ – متر پایین تر از سطح دریا و شهر لاله زار در استان کرمان با ارتفاع ۳۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا جز مرتفع ترین مناطق ایران است البته شهر فریدون شهر در نزدیکی اصفهان با ارتفاع ۲۵۳۰ کیلومتر ارتفاع به بام تهران معروف می باشد .

این فشار را شما میتوانید به راحتی  از هواشناسی منطقه زندگی خود جویا شوید و سپس در هنگام سفارش درب صنعتی خود این عدد را به مهندسین ما اطلاع داده تا آنها نیز طبق شرایط جوی منطقه شما ، شما را راهنمایی کرده و درب مناسب را سفارشی نمایند.برای تعیین طراحی دقیق تعدادی از عوامل، از جمله منطقه باد ، عرض و ارتفاع و ساختار باید در نظر گرفته شود ، البته نباید فراموش کرد که  بادهای کوچکتر، موضعی تر و متمرکزتر گاهی بسیار قوی و سریعتر خواهند بود.

  • در جــریان بادهــای تند ، زباله‌ها نیز تبــدیل به ابـزارهای قـدرتمندی می شـوند که ممکن است با قــدرت به درب شـما برخــورد نمایند و درب شــما به مـــرور زمان تخـــریب شـــود.

باد نیز همانند شدت زلزله، یک نیروی جانبی دینامیکی است. نیروهای دینامیکی، نیرویی های هستند که مقدارشان وابسته به زمان است و در طول زمان تغییر می کنند و لذا جزء نیروهای تصادفی قرار می گیرند که تحلیل آن‌ها، نیازمند تسلط بر علم آمار و احتمالات استاندارد کلاس بندی مقاومت درب های صنعتی در برابر باد و اهمیت ان با توجه به اهمیت موضوع مقاومت درب های اتوماتیک صنعتی در برابر بادگاهی در شرایط و موقعیت خاص و عدم دسترسی به امکانات یا شرایط و سرعت انجام کار فاکتور جهانی DIN EN12424:2000 از قبل برای این موضوع در ساخت درب صنعتی اتوماتیک بررسی شده است و براساس ان درب های صنعتی به طور میانگین در حالت بسته بودن درب به طور کامل به ۵ دسته تقسیم شده اند :

جدول زیر در هنگام سفارش درب اتوماتیک برای سوله و یا کارخانه نسبت به منطقه شما میتواند انتخاب درب را برای شما آسان تر کند

مقاومت درب رول آپ در برابر باد

DIN EN 12424کلاس بندی مقاومت باد

مقاومت درب رول آپ در برابر باد