انواع درب صنعتی

درب صنعتی چیست و چرا به آن درب صنعتی می گویند ؟

 

همانطور که می دانید در تمام ساختمان ها  درب جزو اصلی ساختمان محسوب می شد که متناسب با کاربرد و میزان تردد محل نصب و طراحی معماری ساختمان ساخته و نصب می شود

اگر بخواهیم انواع درب های اتوماتیک صنعتی و غیر صنعتی را دسته بندی کنیم می توانیم آنها را به چند دسته اصلی زیر تقسیم نماییم :

 

الف : درب های که برای تردد افراد نصب می گردند مانند انواع درب ها چوبی یا آهنی موجود در ساختما نها که به مرور زمان دچار تغییرات شدند و از درب های شیشه ای اتوماتیک و … می توان به عنوان مدل پیشرفته آنها اشاره نمود

 

ب: درب های که جنبه حفاظتی دارند به طور مثال در گذشته برای حفاظت مغازه ها از درب های آهنی یا نرده های فلزی استفاده می شد که طی زمان برای خود را به کرکره های اتوماتیک سپردند

 

پ : درب پارکینگ با ورود تکنولوژی و خودرو به زندگی انسان و الزام ایجاد فضایی مناسب برای نگهداری از خودرو ها در پارکینگ به وجود آمدند و بخشی از ساختمان های مسکونی و اداری و اقتصادی شدند .

 

ج : با گذشت زمان و پیشرفت صنایع و ساخت کارخانه ها در اقصی نقاط جهان با توجه به خاص و متفاوت بودن فضاهای صنعتی نیاز به ساخت درب های مناسب این مکان ها ایجاد شد

 

درب های صنعتی دارای تنوع و مدل های مختلفی می باشند که متناسب با محل نصب و کاربرد آنها انتخاب می گردند

به طور مثال درب صنعتی مدل رول آپ برای مکان های مناسب است که بهترین محل جمع شدن و قرار گیری آنها در بالای ورودی باشد درب صنعتی مدل رولآپ در دو مدل فلزی و پارچه ای ساخته گردد

مدل فلز این نوع درب صنعتی که کرکره اتوماتیک صنعتی نامگذاری شده است بیشتر مناسب محل های می باشد که دارای ترددی محدود ( کمتر از ۵۰ بار درروز ) هستند و الزام به ایمنی در برابر افراد وجود دارد به طور مثال از درب صنعتی مدل رولاپ کرکره ای می توان جهت ورودی درب کارخانه صنعتی استفاده نمود ، همچنین کرکره اتوماتیک صنعتی گزینه ای است مناسب به عنوان درب اصلی سوله های که مستقیم با خیابان در ارتباط هستند درب صنعتی مدل سریع بازشو که با بدنه ای پارچه ای ساخته می گردد مناسب مکان هایی می باشد که بحث امنیت در آنها مهم نیست و مهمترین نکته توانایی تردد بسیار بالا و سرعت باز و بسته شدن زیاد می باشد

با پیشرفت صنایع یکی از مباحث بسیار مهم در مکان های صنعتی مبحث جلوگیری از اتلاف انرژی می باشداز این رو بهتر است طبق محاسبات صورت گرفته جهت ورودی های که تعداد باز و بسته شدن آنها بیشتر از ۵۰ بار در روز می باشد از مدل های سریع بازشو درب صنعتی استفاده نمود از مدل های پرکاربرد و رایج درب های سریع باز شو که به درب فست رول نیز معروف می باشد می توان به  :

درب سریع صنعتی رول آپ

درب سریع بازشو فولدآپ یا فست پک

دربهای سکشنال اشاره نمود

سکشنال

 

انواع درب صنعتی سریع بازشو

با تو جه به تردد بسیار زیاد لیفتراک و خودرو ها از درب های اتوماتیک سوله های شرکت های تولیدی نیاز به دربی میباشد که تفاوت های ویژه ای با دربهای معمولی داشته باشد .
اولین خصوصیت ویژه و منحصر به فرد درب های پرتردد ویژگی سریع باز شدن آنها میباشد از این رو به آنها درب سریع بازشو می‌گویند.

دربهای سریع بازشو دارای مدلهای مختلفی می‌باشند که این مدلها بر حسب تعداد تردد ، محل نصب ، دخلی بودن یا خارج بودن درب انتخاب می گردند .

درب اتوماتیک صنعتیبا توجه به این نکته که در انواع درب صنعتی سریع بازشو سرعت باز و بسته شدن و تعداد تردد بالا دارای اهمیت میباشد از این رو بدنه این دربها را از پارچه های خاص می‌سازند.

انواع درب صنعتی سریع بازشو را می‌توان در مدل های رولاپ ، اسپیرال و فولد آپ خلاصه نمود .

 

 

سیستم عملکرد درب سریع بازشو

درب صنعتی

 

 

 

 

سیستم عملکرد درب سریع بازشو مدل رولاپ بسیار شبیه مدل اسپیرال میباشد .

درواقع هر دو رولاپ هستند و به طرف بالا حرکت کرده و رول می‌شوند، اما تفاوت آنها در جنس بدنه میباشد ، درب رولاپ pvc دارای بدنه ای پارچه ای است که از الیاف بافت دار ساخته شده است و درب سریع بازشو مدل اسپیرال دارای بدنه ای آلومینیومی میباشد .
از دربهای سریع بازشو رولاپ با بدنه pvc جهت دربهای داخلی سوله ها استفاده می‌کنند و اصطلاحا آنها را دربهای indoor می‌نامند، دربهای سریع بازشو رولاپ دارای مقاومت کمتری در برابر باد هستند و بر خلاف آنها دربهای اسپیرال که دارای بدنه آلومینیومی هستند به دلیل مقاومت بالا گزینه ای مناسب برای دربهای خارجی out door می‌باشند.

 

 

 درب های اسپیرال

دربهای اسپیرال علاوه بر سرعت و تردد نامحدود سدی محکم در برابر ورود افراد می‌باشند به همین دلیل یکی از مکان‌هایی که این دربها را نصب می‌کنند ورودی پارکینگ برجها و درب سوله ها در مناطق بادخیز میباشد . به طور مثال می‌توان به نصب این دربها در کارخانه ایران خودرو خراسان در منطقه باد خیز بینالود اشاره نمود .

 

درب فولد آپ از مدل‌های پرکاربرد درب سریع بازشو میباشد
درب سریع بازشو مدل فولد آپ به لحاظ مقاومت بالا در برابر باد گزینه ای مناسب جهت دربهای خارجی out door است همچنین سهولت کارکرد و سادگی آن باعث شده است تا قیمت پایین تری نسبت به دربهای اسپیرال داشته باشد .

سرعت باز و بسته شدن درب سریع بازشو به دو عامل مهم بستگی دارد

عامل اول مکانیزم بدنه درب میباشد ، به طور مثال شما نمی‌توانید یک کرکره سریع بازشو داشته باشید چون در درجه اول بدنه یک کرکره به دلیل ماهیت ساخت در برابر تردد های بالا ضعیف میباشد و قلاب تیغه ها به دلیل ضعف در برابر خستگی مکانیکی از یکدیگر به راحتی جدا میگردند ، همچنین سنگینی وزن بدنه باعث ایجاد محدودیت‌های زیادی در ضمینه انتخاب موتور گیربکس می‌گردد .
عامل دوم در سرعت درب سریع بازشو دور خروجی موتور گیربکس میباشد .

به طور مثال : با توجه به این نکته که اکثر موتورها دارای سرعت حدود ۱۴۰۰ دور در دقیقه می‌باشند در صورت انتخاب گیربکس با ضریب تبدیل ۱ به ۱۰ شما دارای سرعت ۱۳۰ دور در دقیقه میباشید و اگر گیربکس با ضریب تبدیل یک به ۱۵ انتخاب گردد متناسب با آن سرعت خروجی گیر بکس ۹۴ دور در دقیقه می‌شود.

برای انتخاب موتور دربهای سریع بازشو با توجه به تعداد تردد و نیاز به کنترل سرعت در آنها از موتورهای ۳ فاز استفاده می‌شود و توان موتور با توجه به ابعاد درب ، سرعت مورد نیاز باز و بسته شدن و ضریب تبدیل گیربکس ، از ۰،۵۵ کیلووات تا ۳ کیلووات قابل انتخاب می‌باشند.

موتور گیربکس درب سریع بازشو :

مجموعه موتور گیربکس این دربها تشکیل شده اند از :

۱ ، الکتروموتور

۲ ، گیربکس

۳، ترمز

۴ ، سیستم کنترل موقعیت موتور که می‌تواند میکروسویچ مکانیکی و یا انکدر باشد .

بهترین نوع موتورگیربکس دربهای سریع بازشو موتورگیربکس هایی هستند که متناسب با کارکرد این دربها طراحی و ساخته شده اند و از برندهای معتبر آنها می‌توان به شرکت‌هایی مانند GFA و یا MFZ و Marantec اشاره نمود .

با توجه به تحریم‌ها معدود شرکت‌هایی مانند آگراداد می‌توانند از این موتور گیربکس ها در دربهای ساخت خود استفاده کنند .
این مونورگیربکس ها هیچ محدودیتی در تعداد تردد ندارند و این امر موجب گردیده تا طول عمر بالاتری نسبت به سایر موتورگیربکس های دست ساز داشته باشند .به دلیل عدم آگاهی مصرف کنندگان ، محدودیت‌های ناشی از تحریم ها ، ورود شرکت های کرکره ساز و سایر شرکتها یی که تخصص آنها دربهای سریع بازشو نیست به این بازار عده ای اقدام به مونتاژ موتورهای متفرقه و استفاده از آنها در دربهای سریع بازشو نموده اند که این امر موجب نارضایتی مشتریان گرمی گردیده است .

به طور مثال کار به جایی رسیده که شرکت‌های فروشنده به جای ارائه اطلاعات موتور گیربکس اقدام به استفاده از واژه های ابتکاری خود نموده اند که با آن ذهن مشتری را گمراه کنند ، به طور مثال : موتور گیربکس گرید A ! کشور سازنده ! توان موتور ! سرعت موتور!

انتخاب موتور گیربکس درب سریع بازشو مبحثی بسیار مهم میباشد به نحوی که موتور را نه می‌شود ضعیف انتخاب کرد و نه می‌شود over siz انتخاب نمود که در مبحث موتورها به اجمال بررسی خواهیم کرد .