درب رول آپ چیست؟ 

درب رول آپ چیست و چه کاربردهای دراد ؟ این سوال شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که آیا درب های رول آپ مناسب سوله یا کارخانه من میباشد یا خیر؟ پاسخ به این سوال باز زبانی ساده از ابتدا به شما خواهیم داد .

دربهای اتوماتیک مدلهای مختلفی دارند ، یکی از پر استفاده ترین مدلهای آنها که در تمام ساختمانهای مسکونی ، تجاری ، صنعتی و انبارها استفاده میشود دربهای رولاپ میباشد .

درب رول آپ  که گاها درب رولاپ نیز نوشته میشود واژه ای انگلیسی می باشد که از دو کلمه rool + up تشکیل شده است .

تلفیق کلمه Rool به معنی غلطک و up به معنی بالا گویای این میباشد که درب به طرف بالا حرکت کرده و مانند غلطک رول میشود .

درب های رول آپ در مدل های مختلفی ساخته میشوند که در این جا به شرح یکی از مدلهای رایج و پرکاربرد آن که کرکره های اتوماتیک میباشند می پردازیم .

درب رولاپ


کرکره چیست ؟

در زبان فارسی به حصیر های چوبی که در قدیم پشت پنجره ها نصب میشد تا به عنوان نوعی پوشش و پرده بتواند مانع دید داخل شود و همزمان گردش هوا نیز وجود داشته باشد را کرکره می نامند .

مکانیزم و نحوه جمع شدن این حصیر ها بسیار ساده بود ، حرکت جمع شدن آنها به سمت بالا بوده و آنها با کشیدن بندی که دور آنها تعبیه شده بود حرکت و عمل می کردند . این کرکره ها یا به طرف بالا رول می شدند یا بر روی هم تا  می شدند .

در زمان های گذشته مغازه ها برای محافظت از ویترین و پنجره های خود محبور بودند از نرده هایی استفاده کنند که به صورت کشویی و متحرک پشت پنجره ها نصب میشدند استفاده کنند .

به مرور زمان و با پیشرفت ساختمان سازی و ورود تکنولوژی های جدید از اروپا درب هایی که یدنه آنها به صورت کاملا پوشیده از ورق های فلزی ساخته میشدند و با استفاده از شفت و فنر فلزی که دور شفت بود به سمت بالا کشیده و حرکت میکردند و دور شفت رول می شدند .

آنها اولین مدل درب های رول آپ بودند که در ایران به دلیل شباهتشان به حصیر های پشت پشت پنجره و شباهت زیادشان کرکره نامیده شدند .

امروزه با توجه به سرعت گردش اطلاعات در فضای مجازی و تبادل کلمات در زبان های مختلف که امری غیر قابل پیشگیری میباشد کلمه درب رول آپ وارد واژگان زبان فارسی شده است و به نحوی که روزانه بارها در سایت های معتبری مانند google سرچ و جستجو می شوند .

معادل کرکره در زبان انگلیسی کلمه  shutter می باشد و کرکره های فروشگاه ها و مغازه ها را Rooler shutter می نامند .

درول آپ

درب های رولاپ مدل های مختلفی دارند ، درست است که نحوه عمل کرد انها شبیه به یکدیگر است اما کارکرد و خصوصیات فنی آنها بسیار متفاوت میباشد ولی به طور کلی درب فست رول آپ را میتوان سرگروه  کرکره های اتوماتیک که برای مغازه ها و ساختمان های تجاری استفاده می شوند ،  کرکره های صنعتی که برای انبار ها و کارخانه ها استفاده میشوند و درب های رول آپ سریع که برای درب های داخلی کارخانه ها استفاده میشوند تقسیم نمود .

معایب این کرکره ها : یکی از معایب کرکره ها وزن سبک آنها در ابعاد کوچک و توانایی باز کردن آنها با فشار دادن به سمت بالا می باشد به نحوی که اگر یک کرکره برای پارکینگ ساختمان نصب شود افراد به راحتی با هل دادن آن به سمت بالا درب را باز نمایند . این ضعف باعث می شود تا نتوان از کرکره های اتوماتیک به عنوان درب ایمن و قابل اطمینان برای پارکینگ ها اشاره کرد و در هنگام استفاده از آنها برای فروشگاه و سایر ساختمان ها را مجهز به قفل نمود و آنها را پس از بستن قفل نمود .

درب رول آپ، یکی از انتخاب‌های جذاب و کاربردی برای فضاهای داخلی و خارجی است. این درب‌ها با توجه به عملکرد برتر، سادگی نصب و استفاده، امنیت بالا و ظاهری شیک و زیبا، به سرعت جایگاه ویژه‌ای در بازار به دست آورده‌اند.

بدنه مقاوم و قدرتمند:
درب رول آپ از بدنه‌ای مقاوم و قدرتمند ساخته شده است که می‌تواند در برابر ، تغییرات آب و هوا مقاومت کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود درب رول آپ و درب فولد آپ برای استفاده در فضاهای صنعتی، تجاری بسیار مناسب باشد.

عملکرد آسان:
با استفاده از یک موتور برقی یا سیستم دستی، درب رول آپ به سادگی قابل باز و بسته شدن است. این عملکرد آسان در استفاده روزانه شما را از هرگونه زحمت و سختی خلاص می‌کند.

این درب صنعتی به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط سخت صنعتی مانند گرد و غبار، رطوبت و دما، برای فضاهای صنعتی مانند کارخانه‌ها، انبارها و گاراژ‌های صنعتی مناسب است..

درب رول آپ با استفاده از یک مکانیزم سیستمی عمل می‌کند. وقتی درخواست باز کردن درب صورت می‌گیرد، موتوری که در قسمت بالای درب نصب شده است، شروع به چرخش می‌کند. این چرخش باعث می‌شود که درب از طریق ریل‌های نصب شده به صورت افقی بالا یا پایین حرکت کند.

به همین ترتیب، وقتی درخواست بسته شدن درب صورت می‌گیرد، موتور در جهت معکوس چرخش می‌کند و درب به موقعیت اولیه خود بازمی‌گردد. این عملکرد ساده و قابل اعتماد درب رول آپ را برای استفاده روزانه بهبود می‌بخشد